Kevs olyan esemnye van az jkori magyar trtnelemnek, amely annyi vitt provoklt, annyi egymstl gykeresen eltr rtkelst hozott volna a felsznre, mint az 1867. vi kiegyezs. Az esemny politikai jelentse elssorban abban llt, hogy – az udvar s a kt birodalomrsz kapcsolatnak jraszablyozsn tl – visszalltotta Magyarorszgon az alkotmnyos jogllamisg alapjait. Ezzel nem lebecslend konszolidcis hatst is gyakorolt: a birodalom keleti rszben vgre megsznt az a sok energit s erforrst felemszt, hadillapotszer helyzet, amely az llam, illetve az azt megtestest udvar s a magyar trsadalom kztt 1849 ta fennllt. Az 1867. jnius 8-n megrendezett koronzs utn Ferenc Jzsef a magyar alkotmnyos tradciknak is megfelelve lett az orszg trvnyesen megvlasztott kirlya. Trvnyessgt ettl fogva nem lehetett ktsgbe vonni. A kiegyezs azonban tbb volt ennl: egyszerre kvnta lezrni a modernizcis tkeressnek mg az 1830-as vek elejn kibontakoz folyamatt, s egyttal j tvlatokat nyitni a hazai polgrosods szmra. 1867 igazi jelentsge teht nem annyira kzjogi tartalmban, hanem sokkal inkbb trsadalmi krlmnyeiben s kvetkezmnyeiben kereshet.
Ma mr nagyjbl ismertek azok a tnyezk, amelyek a nevezetes politikai alkuhoz elvezettek. A kompromisszumra val hajlandsgot ppgy a megegyez felek aktulis helyzete – helyzettudata – inspirlta, amikppen a kiegyezs politikai tartalma is az adott idszakban rvnyesthet rdekeltsgi, illetve erviszonyokat tkrzi. Az udvart elssorban klpolitikai, mghozz a nemzeti egysgtrekvsekkel szemben elszenvedett kudarcok szortottk a megegyezs fel. A diplomciai s katonai csatavesztsek kztt csak az jelenthetett nmi vigaszt, hogy Ferenc Jzsef llama – a nemzetkzi erviszonyok tern mlyen lertkeldtt – ltnek szksgessgt az eurpai nagyhatalmak tovbbra sem krdjeleztk meg. A msik oldalon a hazai vezet csoportok az abszolutizmusra – Dek pldja nyomn – a kivrs, a passzv rezisztencia politikjval vlaszoltak. Ez a befel fordul magatarts azonban rendkvl sebezhetnek bizonyult. Mindenekeltt konzervlta, st tovbb erstette 1848 egyik legnagyobb gyengjt: a nemzetisgek szembenllst a magyarok polgrost elkpzelseivel. Az abszolutizmus ugyanakkor nemcsak elnyom, hanem modernizl hatalomknt is megjelent. Bevezettk az osztrk telekknyvi rendszert, korszerstettk a brokrcit, fejlesztettk az infrastruktrt s gyakorlatilag biztostottk a tke s a munkaer szabad mozgst. Ezeknek a folyamatoknak az elnyeit viszont a magyar birtokos nemessg nem tudta kihasznlni. Tke hjn, mellyel birtokt korszersthette volna, a kivrs politikjra rendezkedett be, a birtokos osztly az 1849 utni msfl vtizedet roml egzisztencilis helyzetben, rossz kzrzettel lte meg. A kiegyezsi hajlandsg az id mlsval rohamosan ntt. Nyugalomra, stabilitsra s – gazdasgi skon egyre ersebbnek tn trvesztst kompenzland – pozcikra, mghozz jl fizet llami pozcikra vgyott. Dek pontosan rzkelte ezeket a negatv jelensgeket: az ellenlls bels nehzsgeit, a nemzetisgi veszlyt, a kedveztlen nemzetkzi helyzetet, ugyanakkor az udvar nvekv megegyezsi {I-12.} kszsgt is. Az 1865-ben a Bcsnek tett kompromisszumos javaslat gy, amellett, hogy kellen elksztett terepen mozgott, egyttal elbe kvnt vgni egy esetleg ksbb megktend s rosszabb feltteleket tartalmaz kiegyezsnek. Dekot erstette, hogy mind a magyar konzervatvok igencsak mrskelt reformokat tartalmaz elkpzelsei, mind Schmerling llamminiszternek (1860–1865) a centralizmust liberlis reformokkal tvz ksrletei csdt mondtak. Az 1867-es politikai alkuban teht kt igen fontos konklzi sszegzdtt. Egyrszt annak felismerse, hogy a kiegyezs elkerlhetetlen. (Kossuthnak a rgi npei egyttmkdsre alapoz Dunai Szvetsg tervezete inkbb a problma-megkzelts mdjban, semmint megvalsthat tartalmban volt korszakos jelentsg.) Msrszt az udvar szmra is vilgoss vlt, hogy a legalbbis rszben nemzeti keretekre pt alkotmnyossgnak s a polgrosodsnak nincs alternatvja.
A fentiek figyelembevtelvel sem llthat, hogy az 1860-as vek Magyarorszgn a trtnelmi szituci telesen determinlt lett volna. A meglv mozgsteret viszont nem sikerlt kihasznlni, s a kiegyezs tartalmazott olyan fogyatkossgokat, amelyeket mr a kortrsak is joggal brltak. Ilyen krdsnek tekinthet a kzs gyek rendszere. Magyar rszrl az 1867. vi XII. tc. alapjn kzs lett a klgy, a hadgy s az ezek fedezsre szolgl pnzgy. E birodalmi minisztriumok melll azonban hinyoztak, illetve csak felems mdon mkdtek azok a kpviseleti szervek, amelyek rvn nemcsak a kt llamalakulat, hanem a birodalom egsze is alkotmnyos alapokon nyugodott volna. Elvileg a kzs gyek ellenrzst a kt orszggyls ltal vlasztott 60-60 tag delegci vgezte. A delegcik mkdse azonban ers korltok kz szorult – pl. tbbnyire csak kln lsezhettek, gy feladatukat nem tudtk kellen elltni. Abban, hogy nem sikerlt birodalmi alkotmnyos szisztmt is ltrehozni, a f felelssg a magyar politikusokat terhelte. Dekk ugyanis a nemzeti fggetlensg vdelmre hivatkozva – a defenzv magatarts jellegzetes megnyilvnulsaknt – elutastottk mindenfajta „kzponti parlament” ltrehozsnak gondolatt. Megfelel intzmnyek hinyban a polgri parlamentarizmus irnt tvolrl sem egyrtelmen elktelezett uralkod a birodalmi rdekek kizrlagos kpviseljnek szerept vllalhatta magra. Egybknt is szles uralkodi jogkre mell meglehetsen nagy informlis hatalmat kapott, s pozcija gy mindinkbb megkrdjelezhetetlen lett. Minimlisra szklt annak lehetsge, hogy az alkotmnyossgot birodalmi skon tovbbfejlesszk.
Az 1848-as forradalom a modernizcit mg hrom rszterlet – a demokratizlst, a jogllamisg kiptst s a trsadalom taluklst s vele egytt a polgrosodst magba foglal – egymsra pl s szoros klcsnhatsban ll folyamataknt kvnta megvalstani. A kiegyezs viszont igyekezett ezeket a terleteket lehetleg klnvlasztani, mghozz gy, hogy a jogllamisgot minl kisebb mrtkben kapcsolja ssze a demokratikus elvekkel. Az orszg sorst irnyt vezetrteg 1848-ban mg a legklnbzbb trsadalmi rdekek s nzetek integrlsra trekedett. A kiegyezs ugyan ktsgtelenl kompromisszumnak tekinthet, de mr csak kt nehz helyzetben lv elit kompromisszumnak. Mg 1848 kt kulcskifejezse az rdekegyests s jogkiterjeszts volt, addig az 1867-es rsztvevk mr elssorban a hatalomrl gondolkodtak. A helyzet paradoxona, hogy ez all ppen Dek {I-13.} tekinthet kivtelnek, aki aztn utbb nem is tallta meg helyt az ltala ltrehozott rendszerben. Amikor azonban 1865 prilisban, hres hsvti cikkben megtette ajnlatt, vlemnyt, s magt a lpst gyakorlatilag senkivel sem egyeztette. Az rdemi trgyalsokrl a korszak politikai nyilvnossgt jelent frumok is csak rszleges informcikkal rendelkeztek. A megllapods a birodalmat kpvisel bcsi udvar s a korabeli magyar trsadalmat politikailag reprezentl kzszereplknek a kiegyezst prtol – s ezltal leginkbb alkupozciba kerl – csoportjai kztt kttetett. gy jtt ltre az az ellentmondsos helyzet, hogy mg az emberek tbbsge ugyan lvezte a konszolidci elnyeit, magt a kiegyezst viszont mind a hazai nemzetisgek, mind a magyar rzelm lakossg zme elutastotta. Tvlatilag is messze hat kvetkezmnye abban rejlett, hogy mikzben a kor uralkod eszmjnek, a liberalizmusnak prblt teret nyitni, ltrehozsban s fenntartsban nagymrtkben rknyszerlt a konzervatv erk – az arisztokrcia, az egyhz s maga az uralkod – tmogatsra.
A politikai intzmnyrendszer 1867 utn alapveten liberlis jegyeket felmutat polgri parlamentarizmus keretei kztt mkdtt. Ha nem is korltoktl mentesen, de rvnyeslt a hatalmi gak klnvlasztsa. Kimondtk a bri fggetlensget (1869. vi IV. tc.), s kiptettk annak a kzigazgatstl levlasztott szervezett (1871. vi XXXI. tc.). A kormny felels volt a kt kamarbl ll orszggylsnek. A frendihz ugyan a dualizmus folyamn vgig alapveten feudlis rendi jelleg intzmny maradt – az 1885. vi reform ezt csak mrskelni tudta –, a parlament msik hza npkpviseleti alapon szervezdtt. Az 1874. vi XXXIII tc. alapjn az sszlakossg 6%-a kapott vlasztjogot, amit a kor felfogsnak megfelelen, vagyoni s mveltsgi cenzushoz ktttek. Biztostottk a trvny eltti egyenlsget, az alapvet politikai s szemlyes szabadsgjogokat, mint a szls‑, sajt‑, gylekezsi vagy a vallsszabadsg. Az ezen jogokat megkrdjelez mozgalmak – elssorban az Istczy Gyz vezette Antiszemita Prt az 1880-as vekben – viszonylag gyorsan marginalizldtak s hossz tvon nem tudtak rdemleges befolyst szerezni. A publicisztikban ugyanakkor nagy hangslyt kaptak a korrupt vlasztsokrl, a kzjogi ellenttbe fulladt prtokrl szl kritikk, amelyek egszben vve a parlamentarizmus torzulsaira hvtk fel a figyelmet. A vlasztsok befolysolsnak a korszakban szmos mdozata volt s a kormnyok srn ltek is velk: a vlaszts nyltsgt kihasznlva a kzigazgatsi appartus bevezetse, a vlasztkerleti beoszts kialaktsa, szavazatok vsrlsa vagy egyszeren a szavazk etetse, itatsa.
A felsorols is jelzi, hogy az eredmny befolysolsban ellenzk s kormnyprt nem egyforma esllyel indulhatott. Az eszkzk tbbsge ltalban az utbbi szmra volt jobban elrhet. Ilyen jelleg manipulcikra Nyugat-Eurpbl is szmos pldt lehet hozni, hiszen a visszalsekre magnak a liberlis rendszernek a hinyossgai nyjtottak szles teret, az viszont „honi” sajtossg, hogy itt minderre nem egyszeren egy prt vagy egy kormny hatalmon maradsa rdekben kerlt sor. A mindenkori f clt a kiegyezs utni hatalmi llapotok lehetleg vltozatlan formj fenntartsa jelentette. Ez szmos slyos konfliktusforrst hordozott magban. Nem szablyoztk a dualista berendezkeds alkotmnyos megszntetsnek lehetsgt, nyitott volt, hogy mi a teend akkor, ha trvnyes eszkzkkel nem biztosthat a szilrd parlamenti tbbsg. A vlaszt a {I-14.} gyakorlat hozta meg: a politika ms elemei kerltek tlslyba a parlament ellenben. Miutn az indulskor az Andrssy-kormny brta a kpviselk tbbsgnek bizalmt, a cl a ksbbiekben ennek az llapotnak a fenntartsa lett. A kpviselhz ellenrz s felelssgre von funkcija helyett mindinkbb legitimcis feladata kerlt eltrbe. Az eredmny a kpviseleti elv torzulsa, a kormnyzati befolys ersdse volt. Szilrd rendszervd intzmnynek bizonyult az uralkod szemlye is. Ferenc Jzsef ilyetn szerepvllalst jl jelezte egyrtelmen antiliberlis jelleg elszentestsi joga. Eszerint elzetes beleegyezs nlkl a magyar kormny nem terjeszthetett el trvnyjavaslatot a kpviselhzban. Ferenc Jzsef szles befolyst a mondottakon tlmenen az hajland volt latba vetni Magyarorszgon a dualista szerkezet vdelmben. Tagadhatatlan, hogy ezt tbbnyire igen taktikusan, a sznfalak mgtt s a trvnyes formkra lehetleg vigyzva tette meg. Tbbek kztt igen ritkn lt az elszentestsi jogval. Mgis, ha a helyzet gy kvnta, a birodalom rdekeire hivatkozva nem habozott felrgni a parlamentris jtkszablyokat.
1867 s 1914 kztt 17 kormny s 4 kormnyprt mkdtt. 1875-ig a tbbsg a Dek-prt kezben volt. 1875-ben fuzionlt a Tisza Klmn vezette legnagyobb ellenzki prttal, az addig kzjogi ellenzkisg platformjn ll balkzppel. Tisza – korabeli szhasznlattal – „szgre akasztotta” nemzeti kvetelseit a miniszterelnki brsonyszkrt cserbe. Pldja jl mutatta, hogy ellenzki pozcibl is lehetett hatalomra kerlni, de csak szemlyileg, programfelads rn. 1875-tl egszen 1905-ig – a vltoz kormnyokkal – a Szabadelv Prt alkotta a kormnyprtot. 1905-ben kpviselhzi vlasztsokat tartottak, mghozz viszonylag „tiszta” vlasztsokat. Ezen a Szabadelv Prt slyos veresget szenvedett, s gyztt az ellenzki prtok koalcija. Az eredmny ellenre sem lehet teljes bizonyossggal lltani, hogy addig a kormnyprtok kizrlag vlasztsi manipulciknak vagy – amit ritkbban fordult el erszaknak ksznhettk sikereiket. Az 1905-s vlaszts azonban megersti azt a felttelezst, hogy effle eszkzk alkalmazsa nlkl a kudarc lehetsge a korbbi vlasztsokban is benne rejlett. Eddig megtette a kormny amit tudott, most az uralkodra kerlt a sor. Ferenc Jzsef nem volt hajland a mandtumok tbbsgt elnyert prtokat kormnyzati pozciba juttatni. A kialakult alkotmnyos vlsghelyzet vgl Tisza Klmn esethez hasonl mdon zrult le. A koalci feladta az 1867-es alapot rint reformterveit, cserbe viszont kormnyt alakthatott – uralkodi tmogatssal. A koalcinak a nemzeti kvetelsekkel kapcsolatban megmutatkoz tehetetlensge vgl felrlte helyzett. Epilgusknt az utols, 1910-es vlasztsokon alulmaradtak a dualista rendszert immr nyltan konzervatv alaprl vd s ennek rdekben bizonyos reformokat is vllal Nemzeti Munkaprttal szemben. A rendszerfenntarts ignyei teht eleve szkre szabtk egy parlamenti vltgazdasg eslyeit, hiszen a kiegyezst megkrdjelez erk alkotmnyos eszkzkkel nem juthattak hatalomra. Kormnyprtinak vagy ellenzkinek lenni ilyen krlmnyek kztt nem valamilyen program, esetleg vilgnzet vllalst, hanem 1867 elfogadst vagy elutastst jelentette. A jrszt kzjogi ellenttek mentn szervezd prtok egyre kevsb voltak alkalmasak arra, hogy a trsadalom vals rdekviszonyait kzvettsk. A marginlis helyzetbe szortott ellenzk pedig vgs, br idvel egyre tbbet {I-15.} alkalmazott eszkzhz nylt: az obstrukcihoz. Utbbi azt jelentette, hogy az ellenzki kpviselk – kihasznlva a hzszablyok adta lehetsgeket – vg nlkli felszlalsokkal megakadlyoztk a szmukra nemkvnatos trvnyjavaslat elfogadst. Az obstrukci bizonyos krlmnyek kztt igen hatkony, de ktl fegyvernek bizonyult. Korltlan alkalmazsa ugyanis a parlament mkdkpessgt veszlyeztetve hozzjrult az alkotmnyossg gyengtshez.
A politikai intzmnyrendszer vltozatlansga 1867 s 1914 kztt mr nem egyszeren a stabilits, hanem sokkal inkbb a tlzott merevsg jelnek tudhat be. A kiegyezssel kialakult, lnyegben liberlis jelleg berendezkeds demokratikus irny tovbbfejlesztsnek programjt egyetlen kormny sem vllalta. Nem is vllalhattk, hiszen mind nemzeti, mind pedig rendszervdelmi szempontbl slyos rdekek hatottak ellene. gy a szksges alkotmnyjogi reformok tbbnyire nem valsultak meg. A tovbblpsre val kpessg hinya taln legszebben a vlasztjog alakulsn mutathat be. 1848-ban a lakossg mintegy 7-8%-a kapott szavazati jogot, rszben vagyoni, rszben mveltsgi cenzus alapjn. Az 1874-ben elfogadott jabb vlasztjogi trvny kisebb mdostsaival mr inkbb a szkts irnyba mutatott. A vlasztjogosultak arnya a dualizmus idszakban vgig 6–8% kztt ingadozott. A korszak elejn ezzel nem is volt baj, hiszen megfelelt az eurpai normknak. A szzadfordul utn azonban ltvnyoss vlt Magyarorszg lemaradsa. 1905-ben Ausztriban mr a lakossg 27%-a, Franciaorszgban 28%-a, Angliban pedig 18%-a rendelkezett vlasztjoggal. Nem orvosoltk a vlasztkerleti beoszts idvel egyre kirvbb hinyossgait sem. Hogyha mgis sor kerlt jelentktelenebb vltoztatsra, az tbbnyire csak ksve kvetkezett be s meglehetsen korltozott eredmnyt hozott. Lnyegben a technikai korszersts keretei kztt mozgott az a reform (1885. vi VII. tc.), amely az orszggyls msik hznak, a frendihznak a szervezett prblta „a kor ignyeinek megfelelen” talaktani. A szzadfordul krl hoztak trvnyt a vlasztsi brskodsrl s a kpviseli sszefrhetetlensg szigortsrl. A teljessg kedvrt hozz kell tenni, hogy nemcsak a jogbvt, hanem a jogszkt szndkok is hasonl ellenllssal tallkoztak. Az 1896-os, Bnffy miniszterelnksge alatti vlasztsoknak a megszokotthoz kpest is kirv visszalsei risi kzfelhborodst vltottak ki. Tisza Istvn pedig csak msodszori prblkozsra – elszr 1904-ben, majd kilenc vvel ksbb mg egyszer – s csak rendkvli eszkzk ignybevtelvel tudta az addigi liberlis hzszablyokat mdostani s ezzel letrni az obstrukcit.
Dek s Etvs eredetileg gy kpzeltk, hogy a kzjogi alap megteremtse utn szles kr reformpolitiknak kell kvetkeznie. Ennek jegyben szletett meg 1868-ban a npiskolai trvny, majd a nemzetisgi trvny. A kezdeti lendlet azonban viszonylag hamar megtrt. Horvth Boldizsr, az Andrssy-kormny igazsggy-minisztere mr nem tudta keresztlvinni nagyszabs reformterveit, 1871-ben lemondott posztjrl. Dek felhvsa az llam s az egyhz sztvlasztsrl sket flekre tallt. Ehelyett az llami s gazdasgi let megszervezsvel kapcsolatos trvnyek kerltek eltrbe. 1848 sikereinek egyik nlklzhetetlen lendterejt az adta, hogy tmaszkodhatott a trsadalom nszervezsre, a civil mozgalmakra. A dualizmus idszakban a tendencia megfordult, s ez mr kezdettl fogva rezhet {I-16.} volt. 1867-ben, kihasznlva a kiegyezs nyjtotta mozgsteret, gyorsan virgzsnak indult az egyesleti let: honvdegyletek, demokrata krk, majd olvaskrk alakultak. A kzponti hatalom azonban – veszlyesnek tlve mkdsket – igyekezett elsorvasztani ket. A lakossg kibrndultsgt, nvekv mrtk eltvolodst a politiktl fokozta, hogy ott is hasonl tendencia rvnyeslt, ahol a kzleti szerepvllalsra – elvileg – a legtbb tr nylhatott volna: az nkormnyzatokban vagy korabeli szhasznlattal, a trvnyhatsgokban. Az 1860-as vek vgtl felgyorsul vltozsok szinte parancsolan ignyeltk a kzigazgats fejlesztst, szerkezetnek az j kvetelmnyeknek megfelel talaktst. Alulrl jv trsadalmi er hjn viszont a moderniztor szerep az llamra vrt, amit az meg is tett, annak minden kvetkezmnyvel egytt. Klnsen Tisza Klmn kormnya (1875–1890) trvnyek egsz sort hozta, amelyek tagadhatatlanul a kzigazgats korszersdst, szakszerbb vlst eredmnyeztk. Ezzel prhuzamosan egy hatrozott centralizcis tendencia is kibontakozott. Szmos gykrt kivontak az nkormnyzatok, fleg a vidki nkormnyzatok hatskrbl. Megnveltk – klnsen az 1886. vi XII. tc. rvn – a kormny s a kormnyhatalmat helyileg kpvisel fispn jogkrt.
A demokratizldsi folyamat lefkezdsben s az llamkzpont gondolkods felersdsben a nemzetisgi mozgalmaktl val flelem, illetve az integer Magyarorszg vdelmnek szndka meghatroz szerepet jtszott. A XIX. szzad Kelet- s Kzp-Eurpa szmra a nemzeti breds korszaka volt. A magyar liberlis elit – igazodva a kzfelfogshoz – a polgrosult trsadalom idelis keretnek a nemzetet tekintette. A nemzett vls folyamata ugyanakkor szmos konfliktuslehetsget hordozott magban. Mindenkpp figyelembe kell venni azt a tnyt, hogy a magyarsg az orszg lakossgnak csak relatv tbbsgt – 1850-ben 41,5%-t alkotta. Mellette, a hatrokon bell, szmos ms etnikum is lt nagyobb tmegben. Elssorban – Horvtorszgot nem szmtva – a romnok, nmetek s szlovkok. Krkben, jllehet eltr mrtkben, de szintn jelentkezett a nemzetteremts ignye. A reformkori magyar politikusok tbbsge felismerte a krds slyossgt, annl is inkbb, mivel a kezdd bels feszltsgekhez kls veszlyrzet, a pngermanizmustl s a pnszlvizmustl val flelem trsult. Felfogsuk alapttele volt, hogy Magyarorszgon politikailag egy nemzet ltezik, s a nemzetisgi jogok gyakorlsa is csak ezen bell, egynileg lehetsges. Erre hivatkozva a terleti autonmia irnyba mutat kvetelseket mindvgig szilrdan elutastottk. Abban remnykedtek, hogy a polgrosods szmos eleme – mint pl. a jobbgyfelszabadts – a nem magyar npessg szmra is knl elnyket, s ezltal politikai aspirciik lefkezhetek. A magyar vezetrteg arrl az elkpzelsrl sem tett le, hogy a szmra rendkvl kedveztlen etnikai arnyokon a kulturlis asszimilci segtsgvel vltoztasson.
Mr 1848/49-ben fokozatosan a felsznre kerltek e koncepci ellentmondsai. A nemzetisgek zme szembefordult a forradalommal vagy jobb esetben passzv maradt. Bebizonyosodott, hogy a magyar liberalizmus egyik legsebezhetbb pontja tovbbra is a nemzetisgi krds. A megolds keresse a szabadsgharc leverse utni rdemileg kt irnyban indult el. Az emigrciba vonul Kossuth – az rdekegyest politika hagyomnyt kvetve – kidolgozta hres Dunai szvetsg tervezett, {I-17.} amely egyszerre prblta megrizni az orszg integritst, s egyttal kielgteni a nemzetisgi trekvsek legalbb egy rszt. A hazai politikusok tbbsge viszont, kiltstalannak tlve a nemzetisgekkel val megegyezs lehetsgt, az llam egysgt fenyeget mozgalmak megfkezst az udvarral ktend megllapodstl vrta. A krdst hatalmi pozcibl, sajt rdekei szerint kvnta rendezni. Megprblta kihasznlni azt a helyzeti elnyt, hogy teljes trsadalomszerkezettel – parasztsggal, polgrsggal, a fldek jelents rszt 1848 utn is a kezben tart arisztokrcival s a kzigazgatsi appartust mkdtetni kpes nemessggel – gyakorlatilag csak a magyarsg rendelkezett. A passzv rezisztencia politikja tulajdonkppen azt az zenetet kzvettette az udvar szmra, hogy a magyarok nlkl nem lehet a birodalmat hatkonyan fenntartani. A kiegyezs megerstette a fenti szmtsok helyessgt. Az 1867-ben ltrejtt rendszer – hegemn helyzetbe juttatva a magyarokat – megteremtette annak a lehetsgt, hogy az addigi nemzetisgpolitikai elveket a gyakorlatba is tltessk. 1868-ban az orszggyls elfogadta az n. nemzetisgi trvnyt, amely egyrszt megerstette „az egysges magyar nemzet” elvt, msrszt viszont szles kr egyni jogokat biztostott az egyes etnikumok tagjai szmra: nyelvhasznlatot a helyi kzigazgatsban s a brskodsban, tovbb bizonyos fok kulturlis nllsgot. Az llamnemzet-koncepcin egyedl a horvt kiegyezs ttt rst azzal, hogy korltozott terleti autonmit adott szmukra. Ezek az engedmnyek azonban egyik hazai etnikumot sem elgtettk ki. Kollektv jogokra vonatkoz kvetelseiket immr sszekapcsoltk a kiegyezs brlatval. Politikai mozgalmaikat a dualista idszak kormnyzati vltozatos mdszerekkel – ha kellett, ervel – visszaszortottk. Kulturlis egyesleteiket, amelyekrl hasonl szndkot feltteleztek – amint az a Matica Slovenskval 1875-ben trtnt – feloszlattk. A kultrnacionalista szemllet jegyben igyekeztek elsorvasztani a nemzetisgi iskolkat, s egyben minl szlesebb teret biztostani a magyar nyelv tantsnak.
Az iskolapolitika mellett volt mg egy terlet, amely az asszimilci szmra sokkal kedvezbb lehetsget knlt: magnak a polgrosodsnak a folyamat. Az 1867 utn felgyorsul gazdasgi-trsadalmi talakuls szmos anyagi s pozicionlis elnnyel kecsegtetett. A magyar politikai elit a bekapcsolds lehetsgt a nemzetisgek szmra is megadta. Cserbe azt krte tlk, hogy mondjanak le nemzeti identitsukrl, vljanak – legalbb a felsznen – magyarr. Ez az elssorban nyelvi skon rezhet asszimilcis politika prosulva a termszetes szaporods tern, valamint a kivndorlsban megmutatkoz elnykkel, az etnikai viszonyok mdosulshoz vezettek. A magyarsg arnya az sszlakossgon bell 50% fl emelkedett s 1910-ben mr 55%-ot rt el. Klnsen ltvnyos volt a magyarosods az ipar centrumainak szmt vrosokban. A statisztika itt 1910-ben 79%-os magyar tbbsget mutatott. A nemzetisgek a politikai s kulturlis nyoms alatt mind kevsb tudtk rdekeit hathatsan kpviselni, s az 1880-as vekben a passzivits bstyi mg hzdtak vissza. A velk szemben rvnyesl diszkriminci tagadhatatlanul slyosnak tnt, m ennek rtkelsekor azt is figyelembe kell venni, hogy a dualizmus vtizedei alatt szinte minden hazai etnikum gyarapodott – szmban s erben egyarnt.
A magyarsg llekszmnak lass nvekedse, a nemzetisgek visszahzdsa {I-18.} a politikai letbl mind azt sugalltk, hogy az llam sikerrel ltja el nemzetvd feladatt. A magyar „llameszme” vdelmre hivatkozva vissza lehetett utastani minden olyan trekvst, amely a politikai szerkezetben – a demokratizls irnyba – vltozsokat srgetett. A fggetlensgi szemllet ellenzk programja fokozatosan kiresedett. Jobbra npszer, m gyakran csak szimbolikus jelentsg krdsekre s idvel unalomig ismtelt nacionalista jelszavakra koncentrltak. Az Irnyi Dniel vezette Fggetlensgi Prt az 1870-es vekben mg egyszerre hirdetett demokratikus reformokat s mutatott egyttmkdsi kszsget az etnikumok irnyba. Az 1906-ban – egy vvel vlasztsi gyzelme utn – hatalomra kerl ellenzki koalci mr kptelen volt alternatvt knlni az addigi kormnypolitikval szemben, st, indokolatlan nemzetisgi konfliktusok sorozatt provoklta. A koalcihoz fzd illzik szertefoszlsa megerstette a nemzetisgi vezetk korbbi meggyzdst, hogy cljaik elrshez csak kls tmogatkat kereshetnek. A magyar politikusok tbbsge viszont – ltva az 1868-as nemzetisgi trvny hatstalansgt – inkbb a trvnyben foglalt jogok gyakorlati szktsre trekedett. Magatartsuk mgtt nem pusztn a megszerzett pozcik vdelmnek szndka hzdott meg. A dualizmus alatt a Monarchia nemzetkzi helyzete meglehetsen szilrdnak tnt. A klpolitikai biztonsgrzet, valamint a ltvnyos bels – gazdasgi, urbanizcis, asszimilcis – sikerek hatsra a nemzettudat jelents vltozsokon ment t. A magyar kormnyzati elit rszrl egyre nyltabban fogalmazdott meg a birodalmi hegemnia megszerzsnek ignye. Ezrt utastottak vissza minden olyan reformelkpzelst, amely a Monarchia politikai szerkezetben jabb hatalommegosztst eredmnyezett volna. Konkrtan kt zben merlt fel a dualizmus trializmuss trtn talaktsa – elszr az 1870-es vekben a csehekkel, majd b 30 vvel ksbb a dl-szlvokkal – de mindkett kudarcot vallott.
Az 1920-as s 1930-as vekben az emberek hatatlanul sszehasonltottk a „Ferenc Jzsef”-i idket sajt – vlsgokkal, egzisztencilis ltbizonytalansggal terhes – korukkal. Szmukra a dualizmus rvid fl vszzada a stabilits, a nyugalom, a prosperits idszaknak tnt. Ez a prosperits ktsgtelenl ltezett s elssorban gazdasgi tren mutathat ki. 1860 s 1913 kztt a nemzeti anyagi brutttermk (GDMP) nvekedse tlagosan vi 2,4% volt, ami elmaradt ugyan az lenjr terletekrl – Svdorszg, Nmetorszg –, de mg gy is gyorsnak szmtott. Az egy fre jut nemzeti jvedelem 1913-ban 435 koronra tehet. Ez jval kevesebb volt annl, mint amit Eurpa leginkbb iparosodott llami – Anglia, Franciaorszg, Nmetorszg – produkltak, viszont megkzeltette Olaszorszgot s tlszrnyalta a balkni terleteket.
A fejlds az egyes gazatokat sszevetve klnbz mrtk volt. A mezgazdasg rszesedse a nemzeti jvedelem ellltsban minden technikai korszersds s termelsnvekeds ellenre cskkent. Jelentsgt azonban pusztn ennek alapjn nem lehet megtlni. Mindenkppen figyelembe kell venni, hogy az agrrszfra kiemelked szerepe jtszott az orszg klkereskedelmi egyenslynak fenntartsn tl a bels tkefelhalmozs s az iparosods folyamatban is. Ezt elssorban a mezgazdasgi gpek irnti kereslet nvelsvel s a nyersanyagok biztostsval rte el. A korabeli kzfelfogs a fejlettsg legfontosabb mrcjnek mgiscsak az ipari, pontosabban {I-19.} a gyripari termels alakulst tekintette. A krds klnsen annak fnyben vlt fontoss, hogy elnys volt-e Magyarorszgnak, hogy gazdasga a Monarchia nagyobb egysgbe integrlva fejldhetett. Ktsgtelen, hogy bizonyos – jrszt rkltt – agrripari munkamegoszts mindvgig fennllt a kt birodalomrsz kztt. A magyar export 2/3-t mg 1913-ban is a mezgazdasgi termkek alkottk. Ez viszont nem az alacsony ipari szint konzervldsra, hanem sokkal inkbb a bels piac nagy felvevkpessgre utal. Az ipar s bnyszat rszesedse a nemzeti jvedelem ellltsban az 1870. vi 16,5%-rl 1913-ra 26%-ra ntt. Az ipari termels rtke pedig 1863 s 1913 kztt megnyolcszorozdott. A helyi nyersanyagbzisra pl lelmiszer- s a gpipar kerlt az lre. Utbbi elssorban a magyar vastptkezsek anyag- s eszkzignynek kielgtsre alapozta pozcijt. Ezzel prhuzamosan a monarchikus integrlds hozzjrult egye hinyterletek kialakulshoz s fennmaradshoz. A textilipar tbbek kztt ezrt nem vlhatott a magyar gazdasg hzgazatv. A htrnyt rszben ptolta az lelmiszeripar felfutsa, melynek egyes gai – elssorban a malomipari – Eurpban is elkel helyet vvtak ki maguknak. E httrre ptve lehetett azt biztostani, hogy a magyar mezgazdasg termkeinek tbbsgt feldolgozott formban exportltk. Az iparfejlds mrtkt s irnyt a vmkzssgen tl szmos egyb tnyez – pl. a helyi svnykincsek meglte vagy hinya – is befolysolta. A szzadfordul utn olyan gazatok szmtottak a legkorszerbbnek, mint a villamossgi ipar, melynek a Monarchia tbbi rszben nem volt hagyomnya. Vgl a vdvmok hinyt bven ellenslyozta egyb eszkzk, az llami megrendelsek, a szubvencik alkalmazsa. Az iparnak, st ltalban a gazdasg egsze magas nvekedsi szintje megvalsthatatlan lett volna gyorst tnyezk nlkl. Az llam kzvetett, m mgis hatkony kzremkdse, az infrastrukturlis beruhzsok hzereje, valamint a korszer pnzintzeti hlzat kifejldse mind hozzjrult ahhoz, hogy a magyar gazdasg a dualizmus idszakban egy lendletesen felfel vel plyra kerljn.
Az iparosodssal, a gazdasgi prosperitssal prhuzamosan j trsadalmi rtegek jelentek meg. Ezek lte s fejldse elkpzelhetetlen lett volna az urbanizci elrehaladsa nlkl. A XIX. szzad kzepn Magyarorszg npessgnek mg csak egytizede lakott vrosokban. 1910-ben mr tbb mint 23%. Hasonl tendencia figyelhet meg a vrosok szmnak nvekedsben is. A prosperits persze nem volt mindenhol egyforma, az egyes vrosok kztt erteljes differencilds rvnyeslt. Miskolc, Gyr, Temesvr s mg nhny j ipari kzpont gazdagodsval szemben szmos, nagy mlt bnya- s kereskedvros hanyatlott, illetve stagnlt. Egyetlen vidki kzpont sem volt kpes lpst tartani a vilgvross kipl Budapesttel. Utbbi kulturlis s gazdasgi centrum-szerepe az 1900-as vek elejre megkrdjelezhetetlenn vlt.
Az ipari s pnzgyi szfra meghatroz pozciit a nagypolgrsg szerezte meg. Ez a – szzadfordulra mintegy 150, jrszt zsid szrmazs csaldbl ll, Budapesthez ktd – csoport nemcsak a pnzszerzs mdjval, hanem polgrosultabb letvitelvel is szaktani kvnt a hagyomnyokkal. Alattuk egy viszonylag jelents – becslsek szerint tzezres – kzpvllalkozi rteg helyezkedett el. A technikai-ipari fejlds a kzposztly egsznek kiszlesedst hozta magval. Ezen bell a legltvnyosabban az alkalmazotti-{I-20.} rtelmisgi elemek – orvosok, mrnkk, magntisztviselk – szma gyarapodott. Ez a kzposztly a tradicionalits-modernits vlasztvonal mentn maga is megosztott volt, mgis bizonyos feltteleknek mindenkinek egyformn meg kellett felelnie. Ezek a felttelek nemcsak anyagi jltet s iskolai vgzettsget – ltalban rettsgit –, hanem meghatrozott letvitelt s magatartsformt is magukban foglaltak. Ilyen volt a hromszobs laks ignye vagy a tegezs szoksa. Az letmd jelentsgt jelzi, hogy kulturlis s szrakozsi ignyeik kielgtse szolgltatsok egsz sort – sznhz, sajt – tartotta fenn. A kzposztlyi hztartsok munkaer-szksglete pedig egy sajtos trsadalmi csoport, a vrosi cseldsg szmnak ltvnyos nvekedst hozta magval. A vrosi hierarchia als szintjt az 1910-re tbb mint egymilli fs ipari munkssg, valamint a kispolgrsg szles tmegei foglaltk el. Mindkt rtegnl ers bels tagoltsg rvnyeslt. A munkssgnl ez elssorban a szaktuds mrtkre s a jvedelmi viszonyokra, mg a kispolgrsgnl mr a munka minsgre is vonatkozott. A szzadfordul utn csaldtagjaikkal egytt a tbb mint ktmillis kispolgrsg sorait erstette a tlnyomrszt llamigazgatsban s kzlekedsben dolgoz altiszti rteg is. Szernyebb letkrlmnyeik s anyagi lehetsgeik ellenre kzs volt bennk s a felettk elhelyezkedkben: ugyangy lvezhettk a vrosi infrastrukturlis s kommunlis szolgltatsok – vezetkes ivvz, kvezett s vilgtott utca, gz, majd villany – elnyeit.
A trsadalom tradicionlis elemeinek is alkalmazkodniuk kellett a vltoz viszonyokhoz. Szmukra – szemben az eddig trgyalt, tbbsgben j s feltrekv csoportokkal – tvolrl sem volt egyrtelm, hogy be tudnak s akarnak-e kapcsoldni, s ha igen, milyen mrtkben a hazai polgrosods folyamatba. A hagyomnyos vezeter, az arisztokrcia, jllehet nem minden pozciveszts nlkl, de rizni tudta hadllsait. Ezt azonban nem a Szchenyi ltal oly annyira hajtott dinamizmusval, hanem elssorban kls hatalmi biztostkok segtsgvel rte el. A frendihzat a korszak folyamn vgig lnyegben k uralhattk. Vidken a helyi kzletet a legnagyobb adfizet jogn, virilista alapon befolysolhattk. A vrmegyei trvnyhatsgokban mg csak meg sem kellett jelennik, rdekeiket megbzottak tjn is rvnyesthettk. Az arisztokrcia trsadalmi tekintlyt mindenekeltt hatalmas vagyonnak, fleg a hitbizomny intzmnyvel megtmogatott birtokainak ksznhette, amit az udvarhoz fzd kapcsolataival s aktv politikai szerepvllalssal erstett tovbb. Birtokt, ha kellett, korszersthette. Ebben hitelhiny mr nem akadlyozta. A kereskedst, hitelezst s ms polgri haszonelv foglalkozsokat azonban tovbbra is idegenkedve figyelte. Szilrd pozcii birtokban elrte, hogy hagyomnyos letvitele, rtkrendje szles krkben elfogadott normv vljon. A meggazdagodott gyrosok, bankrok fld- s cmvsrlsokban kifejezsre jut alkalmazkodsi ignye mgsem feledtethette azt a fokozd tvolsgot, ami az arisztokrcia s a polgrosod trsadalom kztt fennllt.
Ferenc Jzsef, egy emberltn t a magyarok kirlya
A vltozsok legnagyobb vesztesv a birtokos nemessg vlt. A reformkorban mg a trsadalmi talakuls egyik f bzisnak szmtott, de 1849 utn keseren kellett tapasztalnia, hogy mindinkbb kicsszik lba all a talaj. Az 1860-as vekben megersd agrrkonjunktra, majd a hitellehetsgek bvlse tl ksn jtt szmukra. Cskken anyagi lehetsgeiket s fogy {I-21.} birtokaikat egyb forrsokkal prbltk ellenslyozni. llami s trvnyhatsgi hivatalt vllaltak, igyekeztek kihasznlni a vrmegyei trvnyhatsgi hivatalt vllaltak, igyekeztek kihasznlni a vrmegyei trvnyhatsgi bizottsgokban meglv befolysukat. Ez a meglehetsen nehezen szmszersthet, de legalbbis tbb tzezres rteg kapta a korabeli szhasznlatban a dzsentri nevet. Konkurenseikkel, a gyorsan gazdagod vllalkozkkal, valamint a szakszersget s kzpontostst hirdet kzponti brokrcival szemben tovbbra is a lesllyeds veszlye fenyegette ket. Ilyen krlmnyek kztt kzleti slyukat csak gy rizhettk meg, hogy tekintlyelv, a polgri rdemeket – szorgalom, takarkossg – lebecsl rtkrendjket s pazarl letformjukat tettk uralkodv, mint kvetend mintt a kzposztly egsze szmra. letmdjuk tlhangslyozsval, fokozott kzleti aktivitsukkal s nem utolssorban a velk tbb ponton hasonl felfogst vall arisztokratk tmogatsval – legalbbis idlegesen – vdeni tudtk pozciikat.
1848 egyik legnagyobb jelentsg lpse a jobbgyfelszabadts volt. Mgtte az a szndk hzdott meg, hogy az orszg legnpesebb osztlyt – a szzad kzepn a lakossg kb. 90%-a tartozott ide – tulajdonoss tve beemeljk a polgri trsadalomba. A kedvez folyamatok mr 1849 utn lefkezdtek azzal, hogy a birtokrendezs gyt az llam a hajdani jobbgysg szmra htrnyos mdon szablyozta jra. A kedveztlen tendencik a dualizmus vei alatt is folytatdtak. Az iparosods s az infrastrukturlis beruhzsok minden elnys hatsuk mellett sem tudtk teljesen felszvni a mezgazdasg munkaer-feleslegt. Az egszsgesebb birtokeloszlst a tlnpeseds kvetkezmnyeknt jelentkez birtokaprzds s a nvekv mrtk hitbizomny egyarnt korltozta. Az llam az 1890-es vekig – szemben a nagybirtokkal – nem lpett fel a parasztgazdasgok hitellehetsgeinek javtsa rdekben, st a mezgazdasgi munkssg helyzett is – az 1876. vi XIII. tc.-ben, az n. cseldtrvnyben – az uradalmak szmra kedvez mdon rendezte. Az sszkp persze tvolrl sem ilyen kedveztlen. A dualizmus vtizedei alatt pozitv vltozsok kvetkeztek be az agrrkonjunktra hatsaknt a paraszti gazdlkods s letforma tern. Kicserldtt a mezgazdasgi eszkzllomny, nagyobb haszonnal tenyszthet fajtk terjedtek el az llattartsban, s sokat korszersdtek – a tartsabb ptanyagok, a jobb beltreloszts, illetve berendezs rvn – a paraszti lak- s gazdasgi pletek is. A bels differencilds elrehaladtval azonban mind egyrtelmbb vlt, hogy birtokt korszersteni, a tradicionlis letforma kereteibl kitrni, vllalkoz gazdlkodv vlni a parasztsgnak csak egy viszonylag szk – jobbra a Dunntl egyes vidkein, a nagyobb vrosok vonzskrzeteiben elhelyezked – rtegnek volt eslye. Ez a csaldtagok nlkl kzel 1,6 milli fs birtokos parasztsgnak az 1910-es vekben legfeljebb 10–12%-t rintette.
Trvnycikk a honfoglals ezerves megnneplsrl
1896-ban az orszg ltvnyos klssgek kztt nnepelte meg a honfoglals ezerves vforduljt. Az nnepsgsorozatnak ketts zenete volt. A fldalatti felptse, a Vaskapu szablyozsa s sok ms infrastrukturlis beruhzs mind azt jelezte, hogy a technikai-civilizcis fejlds tern a Monarchia keleti fele immr lpst tud tartani Eurpval. A magyarsg nemzetteremt s llamalkot gniusznak hangslyozsa pedig a birodalmon belli vezet szerep ignyt volt hivatott altmasztani. A nemzeti ntudat fellngolsa mgtt vals eredmnyek, gazdasgi s urbanizcis sikerek hzdtak {I-22.} meg. A millennium a mintegy 30 ezer klfldi ltogat szmra nem is alaptalanul egy politikailag s trsadalmilag egyarnt stabil orszg kpt sugallta. A szzad vgtl azonban megszaporodtak azok a jelek, amelyek a stabilits felborulsra utaltak. Ezek a vltozsok egyrtelmen megkrdjeleztk a kormnyzat konfliktuskezelsi mdszereit s lthatan a politikai intzmnyek reformjnak irnyba mutattak. A szzadfordul krl mr jl lthat volt, hogy az asszimilci csak egyes npcsoportok esetben – fleg a nmetek s a zsidk krben – bizonyult eredmnyes mdszernek. Nem sikerlt megbontani az sszefgg nemzetisgi vidkeket s minden etnikum, ha el is utastotta a kiegyezst, azrt igyekezett megtallni a helyt a polgrosod trsadalomban. Tbbnyire kitermeltk a maguk nemzeti polgrsgt s rtelmisgt. Az j nemzetisgi elitcsoportok feladtk az addigi passzivitst s vlasztjoguk birtokban – ptve sajt parasztsguk tmogatsra – aktvabb kzleti szerepvllalsra trekedtek. A magyar kormny erfesztsei az 1910-es vekben hibavalnak bizonyultak arra, hogy a krdst hagyomnyos eszkzkkel oldja meg.
Az llamra szocilis tren is nvekv feladatok hrultak. Az iparosodssal prhuzamosan nvekv vrosi szegnysg kezelsnek gye aktv llami szocilpolitika megteremtst ignyelte. A legslyosabb helyzet a mezgazdasgban alakult ki. A piaci ignyek s az rviszonyok trendezdse az addig meghatroz gabona helyett egy belterjesebb, dnten hstermelsre alapozott gazdlkods elterjedst sztnzte. A mezgazdasg jvedelmezsgi gondjain a vdvmok bevezetse csak rszben enyhtett. A szerkezetvlts – magas szakismeret- s tkeignyvel – mr nmagban is komoly prba el lltotta a parasztsgot. A nehzsgeket fokozta, hogy a nagy infrastrukturlis beruhzsok – vastptkezsek, folyszablyozsok – cskkense tovbb duzzasztotta az amgy is meglv vidki munkaer-felesleget. A szzadfordultl tmegess vl kivndorls ugyan cskkentette valamelyest a tlnpesedst, de hossz tv megoldst nem jelenthetett. A feszltsgek lecsapdsaknt 1905-ben hatalmas mret aratsztrjk sprt vgig a Dunntlon. Az 1890-es vekben, elssorban az alfldi szegnyparaszt-mozgalmaknl mr felmerlt a fldoszts kvetelsnek gondolata. Vgl, ha lassan is, de elindult a parasztsg politikai szervezkedse. Tbb hasonl jelleg ksrlet kzl a Nagyatdi Szab Istvn vezette Fggetlensgi ’48-as Orszgos Gazdaprt 1910-es zszlbontsa bizonyult a leggretesebbnek.
Ezzel prhuzamosan ms rtegek is az nll politikai kpviselet ignyvel lptek fel. A szocildemokrcia mr egy ideje a legjelentsebb s legszervezettebb parlamenten kvli ernek szmtott. Az 1900-ban, Vzsonyi Vilmos gyvddel az len ltrejtt Polgri Demokrata Prt a fvrosi kis- s kzppolgrsg rdekeit kvnta kpviselni, a Jszi Oszkr nevvel fmjelzett Polgri Radiklis Prt pedig a tradicionlis erkkel nyltan szembefordul rtelmisgi csoportoknak vlt gyjthelyv. Az 1910-es vek elejn mr kormnyzati krkben is kezdtk felismerni bizonyos reformok elkerlhetetlensgt. Tisza Istvn egyrtelmen szaktott az llatrz liberalizmussal, abban a szilrd meggyzdsben, hogy az 1867-es rendszert csak egy mrskelt, konzervatv reformpolitikval lehet megmenteni. Egy nagyobb mrtk megjuls, mg ha slyos konfliktusokkal terhelten is, de idvel valsznleg bekvetkezett volna. A vilghbor {I-23.} kitrse azonban az talakuls folyamatt alapjaiban akasztotta meg. A reformok gye a hbors lz jegyben gyakorlatilag elsikkadt s csak gykeresen eltr, lnyegesen rosszabb krlmnyek kztt, a katonai veresg rnykban kerlhetett jra felsznre. |